Co oznacza „trójkąt umów”
W skrócie ⇒ W momencie, w którym pracownik wykonuje umowę zlecenie na rzecz pracodawcy (tj. z którym ma zawartą umowę o pracę) – wysokość jego składek będzie naliczona jakby pracował na dwóch etatach.
Podstawa prawna „trójkąta umów”
Art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Kiedy może pojawić się problem?
Gdy zachodzi sytuacja zatrudnienia pracownika na umowie o pracę w jednej z firm oraz na umowę zlecenie w drugiej z firm, w których to np. w ich organach zasiadają te same osoby lub ich przedstawicielami są te same osoby. Głównym argumentem ZUS poddającym szczególnej kontroli takie umowy, często jest zarzucanie powiązania tych firm kapitałowo lub osobowo w celu optymalizacji składek.
Jakie działania podejmuje ZUS?
Nakłada obowiązek na pracodawcę à obowiązek płacenia składek za pracowników, którzy po godzinach pracy wykonują dla innego podmiotu (tj. jak twierdzi ZUS dla drugiej powiązanej firmy) zlecenie, z którego następnie pracodawca rzekomo korzysta.
Pamiętać należy, że musi zaistnieć KORZYŚĆ po stronie pracodawcy!
Uargumentowanie korzyści uzyskanej przez drugą z firm nie jest prostą kwestią, dlatego ZUS często podkreśla fakt uzyskania korzyści bez wskazywania konkretów, np. poprzez sam fakt, że jakąś korzyść mógłby odnieść w przyszłości, bez jej sprecyzowania i skonkretyzowania.
Pozytywne rozstrzygnięcie działania pracodawcy będzie miało miejsce w momencie, gdy nie będzie on beneficjentem pracy ubezpieczonego.
Linia obrony płatników składek
ZUS często nie zauważa różnic między wykonywaniem pracy na umowie o pracę, a na umowie zlecenie w kontekście powyżej wskazanego problemu.
Warto więc przedstawić przed Sądem jaki zakres obowiązków miał pracownik w ramach umowy o pracę, a jaki w ramach umowy zlecenie lub innej, miejsce wykonywania obu umów, czas pracy, urządzenia lub inne narzędzia służące do wykonywania pracy w ramach stosunku pracy, oraz w ramach stosunku cywilnoprawnego oraz jakie występują na tej płaszczyźnie różnice itp. – to pomoże określić, czy pracodawca rzeczywiście był beneficjentem pracy ubezpieczonego, czy pracownik wykonywał odrębną pracę na rzecz innej firmy.
Jeżeli masz podobny problem zgłoś się do Nas! Mamy doświadczenie w tego typu sprawach. Zapraszamy i życzymy miłej lektury!
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }